بررسی رابطه بین مهندسی مجدد و رضایت شغلی کارکنان از طریق بهبود فرآیندهای سازمانی
(مطالعه موردی : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی)
چکیده
این مقاله به بررسی رابطه بین مهندسی مجدد و رضایت شغلی کارکنان از طریق بهبود فرایند های سازمانی می پردازد. مهندسی مجدد بازاندیشی بنیادین، طراحی نو و ریشه ای فرایندها برای دستیابی به پیشرفتی شگفت انگیز در عملکرد بر اساس معیارهایی نظیر هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت می باشد. در این تحقیق رابطه بین مهندسی مجدد و عوامل تعیین کننده رضایت شغلی (سازمانی، فردی، محیطی و ماهیت کار) مورد بررسی قرار گرفته شده است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهندسی مجدد و رضایت شغلی کارکنان از طریق بهبود فرآیندهای سازمانی در میان کارکنـان و مدیران بنیاد مسکـن انقلاب اسلامـی استـان آذربایجـان غربـی مـی باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان دهنده ی وجود رابطه مستقیم و معنی دار بین مهندسی مجدد و رضایت شغلی کارکنان (سازمانی، فردی، محیطی و ماهیت کار) می باشد. بنابراین توجه هرچه بیشتر سازمان به مهندسی مجدد از طریق بهبود فرایندهای سازمانی باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می گردد.
واژگان کلیدی : مهندسی مجدد کسب و کار ، فرایندهای سازمانی، رضایت شغلی کارکنان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
مقدمه
اکثر سازمانهای امروزی ساختار دودکشی دارند دوایر نسبتاً بزرگ با سلسله مراتبـی که به طور مجزا از یکدیگــر فعالیت مــی کنند و تداخل فعالیت ها اگر هم وجود داشته باشد در سطح بسیار محدودی و آن هم عمدتاً در سطـوح تحتانـی و پاییـن تر از هیئت مدیـره اصلی قرار گرفتهانـد (ابلنسکـی، ترجمه شريفـي كلويي، 1382، ص13). وجـود شغـل های محدود و مشخص، ساختار ایستا و خشک، مدیریت پدرانه، نردبان پیشرفت سنتی و فرهنگ فئودالی باعث گردید که شرکتها برای پیروزی - و حتی بر پا ماندن - در اقتصاد جهانی امروز، در وضعیت خود بازاندیشی کرده و فعالیت هایشان را بر گرد محور فرآیندها بازسازماندهی کنند.کوششی که به منظور بهسازی بازده سازمانها آغاز شده بود به بازاندیشی بنیادین در همــه جنبــه های کسب و کار– از شغلها گرفته تا روشها و ساختار شرکتها – ختم گردید (همر، ترجمه رضایی نژاد، 1387، ص7- 8 ).
در سازمانهای قراردادی کنونی، یک نظام طبقاتی حکمفرماست که آن کارکنان خط مقدم (طبقه کارگر) مدیران میانی (طبقه بورژوا) و مدیران ارشد (طبقه اشراف) هستند. طبقه بالا نه تنها از امتیاز پاداش های کلان و دریافت سهامی از شرکت برخوردارند، که کار تصمیم گیری، آگاهی گسترده از وضع سازمان، و ترسیم آینده نیز ارزانی آنهاست. طبقات پایین از هیچکدام از اینگونه امتیاز ها بهره ای ندارند. نظام فرایند محور، بساط چنین امتیازهای تیول گرایی (فئودالی) را بر می چیند (همر، ترجمه رضایی نژاد، 1387، ص72-73 ).
هیچ تردیدی نیست که رضایت شغلی اهمیت بسیار زیادی دارد. دست کم مدیران به سه دلیل باید به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت دهند : 1) مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند و بیشتر استعفا می دهند 2) ثابت شده است که کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند 3) رضایت شغلی از کار پدیده ای است که از مرز سازمان و شرکت فراتر می رود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده می شود (رابینز 1943، مترجمان پارساییان، اعرابی، 1387، ص309) .
واقعیت این است که در دنیای امروز آن چه از همه بیشتر دارای اهمیت است نیروی انسانی می باشد (بزاز جزایری ، 1373، ص53) (منجمد، 1383، ص48- 39) . از جمله تلاشهای مدیریت در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان و جلوگیری از عدم رضایت آنان است (فرهادیان، 1375، ص 64) . در این میان ، کارکنان – همه کارکنان – باید فرآیند ها را بشناسند و بدان توجه کنند . این جابجایی که ساده بنظر می رسد تاثیرهای شگرفــی بـر شاخــه های گوناگون عملیات و زندگی کارکنان می گذارد (همر، ترجمه رضایی نژاد، 1387، ص25) .
مجموعه کارهایی که یک سازمان برای تغییر فرایندها و کنترل های درونی خود انجام می دهد، تا از ساختارهای سنتی عمودی و سلسله مراتبی به ساختارهای افقی، میان فعالیتی ، مبتنی بر گروهو ساختار سطحی تبدیل شود ؛ به طوری که در آن، همه پردازشها و فرایندها برای جلب رضایت مشتریان صورت گیرد (ابلنسکی، ترجمه شريفي كلويي، 1382، ص13) . امروزه در سراسر دنیـا این تغییرات انقلابـی را با نـام مهندسی مجـدد مــی شناسند. مهندسی مجدد روندی است کـه در آن وظیفـه های فعلی سازمان، جای خود را با فرایندهای اصلی کسب و کار عوض کرده و بنابراین سازمان، از حالت وظیفه گرایــی به سوی فرایند محوری حرکت می کند همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کسب و کار و کاهش هزینه ها می گردد (وکولا، 2000، ص238-250). تمام رویکرد مهندسی مجدد، بر بهبود مداوم، نوآوری، نوسازی و یا طراحــی مجدد و ریشـــه ای فرایندهای کسب و کار سازمان ها است (همر، ترجمه رضایی نژاد، 1387).
مجموعه فایل پاورپوینت داده کاوی
حجم:9044KB | بازدید :2610
علم داده کاوی عبارتست از استخراج اطلاعات ,دانش وکشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار...
حجم:5698KB | بازدید :2770
در این بخش بر روی مدلهای لاجیت وپروبیت تاکید می شود .از آنجایی که این مدلها بسیار بهم مرتبط اند آنها را به عنوان مدلهی رگرسیون ترتیبی بیان می...
حجم:3094KB | بازدید :433
برنامه ریزی استراتژیک یک روش منطقی ودر عین حال ساده برای ایجاد یک ساختار تصمیمگیری مناسب درجهت دستیابی اهداف سازمانی است امروزه سازمانها ناگزیرند که به اندیشه های خود درباره تغییر ,تحول ,نوآفرینی ودگرگونی شکل دهند...
پاور پوینت سیاست وتوسعه کشاورزی
حجم:3053KB | بازدید :424
قسمتی از متن تاریخچه این گستره از علم را می توان تقریبا به دو دوره تقسیم نمود: 1- دوره رشد و نوسازی اقتصادی: این مقطع دهه های1940، 1950 و 1960 را شامل می شود. در این دوره، توسعه را عمدتا بر اساس رشد متوسط تولید سرانه تعریف می کردند. در این زمینه امور زیر مورد بررسی قرار...
حجم:1308KB | بازدید :2874
قسمتی از متن جستجو براي اطلاعات با ارزش در ميان حجم زيادي از داده ,استخراج اتوماتيک مدل از داده,فرآيند استخراج اطلاعات نهفته در حجم زيادي از داده داده کاوي يکي از مراحل KDD است KDD از تکنيکهايي نظير پيش پردازش ، تميز سازي، تبديل، داده کاوي و ... براي استخراج...
دانلود پاورپوینت الگوریتم ژنتیک
حجم:1005KB | بازدید :256
مفاهیم الگوریتم, زمینه بیولوژیکی ,زمینه تاریخی ,نمودار گردشی فرآیند, مکانیسم GA ,وهمچنین حل...
حجم:32KB | بازدید :2803
قسمتی ازمتن lData Mining عبارت است از اقتباس يا استخراج دانش از مجموعه ای از داده ها ، به بيان ديگر ، Data Mining فرايندی است که با استفاده از تکنيکهای هوشمند، دانش را از مجموعه ای از داده ها استخراج می کند. l lData Mining از ساخت مدل های تحليلی ، دسته بندی و پيش بينی اطلاعات و...