فایل ورد قابل ویرایش
کلمات کليدي: هلدینگ، ادغام، تراست، شرکت های سرمایه گذاری، چالش های هلدینگ در ایران
1. مقدمه
یکی از استراتژی های مدیریتی برای حداکثر کردن سود بنگاه های تجاری ترکیب واحد های تجاری است. سازمان های توانمند برای ورود به عرصه رقابت جهانی، مقابله با ناپایداری محیط های بازار، رشد، تلاش برای کسب سهم بیشتری از بازار، ورود به فعالیتهای جدید و سودآفرین، ارزش آفرینی، کاهش هزینه، فعالیت خود را به صورت هلدینگ درآورده اند تا به این صورت ضمن چیره شدن بر مشکلات خود به رقابت در سطح جهانی بپردازند(دستمالچی و همکاران،1390). اثر گذاری شرکت های هلدینگ در بخش های مختلف اقتصادی بسیار با اهمیت است و بسیاری از کشورها را به اسم هلدینگ هایشان شناخته می شوند به همین علت اثربخشی فعالیت ها در اقتصاد نوین جهانی به اثربخشی راهبرد های شرکت های هلدینگ بستگی دارد. از این رو سازمان های توانا تمایل زیادی برای فعالیت در قالب هلدینگ و بهره گیری از توانایی های یکدیگر دارند تا بدین وسیله ضمن فائق آمدن بر مسائل و مشکلات خود به رقابت در سطح بالاتر و رقابت در عرصه جهانی بپردازند. بسیاری از مدیران ساختار هلدینگ را فرمول معجزه آسایی یافتند که هر مشکل سازمانی مانند پیچیدگی و روابط اقتصادی، اقتصادی نبودن فعالیت ها و موانع رشد را مرتفع می کند.(گولد و همکاران، 1389). شرکت های هلدینگ با ابعاد مختلف، در قبل و بعد از جنگ جهانی دوم در بعضی از کشورهای اروپایی ایجاد شدند. سپس موج تشکیل این شرکت ها در دهه های 60 و70 وارد آسیا و آفریقا شد. نوع پیشرفته تری از این نوع شرکت ها در مقیاس گسترده در سال های 1988 تا 1991 در الجزایر و مصر به وجود آمد که توانستند اثر گسترده ای بر ساختار های سازمانی و فعالیت های کاری داشته باشند(دستمالچی و همکاران،1390).
تفاوت هلدینگ و ادغام و تلفیق
یکی از استراتژی های سطح شرکت، استراتژی تصاحب و ادغام شرکت هاست که در راستای خلق ارزش و افزایش ثروت صاحبان سهام اتخاذ می گردد. مهم ترین انگیزه که مدیران عالی شرکت ها را به انجام چنین معاملاتی تشویق می کند؛ کسب هم افزایی، افزایش ثروت صاحبان سهم، صرفه جویی در مقیاس و حیطه، افزایش سهم بازار،افزایش کارایی، افزایش توان تحقیق و توسعه، رشد شرکت و کاهش ریسک است (جاسبی، 1364). هم افزایی را می توان این گونه تعریف کرد: زمانی که دو یا چند عنصر یا عامل با یکدیگر همیاریی و تعامل داشته باشند، معمولا اثری به وجود می آید. اگر این اثر از مجموع اثرهایی که هرکدام از آن عناصر به طور جداگانه توانایی ایجاد کردن آن را داشتند فراتر رود، در اینصورت پدیده هم افزایی رخ داده است(Smith,2001). اولین موج تصاحب و ادغام شرکت ها در آغاز قرن بیستم و بین سال های 1893 تا 1904 بوده است(Weston, and Weaver , 2001). ادغام عبارتست از ترکیب دو یا چند شرکت از طریق تحصیل مستقیم دارایی های خالص یک یا چند شرکت به وسیله شرکت دیگر. اگر زیاد دقیق نباشیم هر ترکیب بازرگانی ادغام است (جاسبی، 1364).
تلفیق عبارتست از ترکیب دو یا چند شرکت که واحد اقتصادی جدیدی بوجود آورند که مالک دارایی های واحد های ترکیبی است. فرق ادغام و تلفیق در این است که در ادغام واحد اقتصادی جدیدی بوجود نمی آید، در حالی که در تلفیق واحد اقتصادی جدیدی بوجود می آید(صالح اردستانی، 1373). در ادغام شخصیت حقوقی شرکت خریدار حفظ شده ولی شرکت هدف به عنوان یک واحد کسب و کار ادامه فعالیت داده و شخصیت حقوقی آن حذف میشود (جاسبی، 1364).در ادغام شخصیت حقوقی شرکت خریدار حفظ شده ولی شرکت هدف به عنوان یک واحد کسب و کار ادامه فعالیت داده و شخصیت حقوقی آن حذف میشود (جاسبی، 1364). با وجود اهداف اولیه و مشترک در تشکیل هلدینگ و ترکیب موسسات، تفاوت هایی در زمینه های ذیل بین هلدینگ و ادغام وجود دارد:
مجموعه فایل پاورپوینت داده کاوی
حجم:9044KB | بازدید :2610
علم داده کاوی عبارتست از استخراج اطلاعات ,دانش وکشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار...
حجم:5698KB | بازدید :2773
در این بخش بر روی مدلهای لاجیت وپروبیت تاکید می شود .از آنجایی که این مدلها بسیار بهم مرتبط اند آنها را به عنوان مدلهی رگرسیون ترتیبی بیان می...
حجم:3094KB | بازدید :433
برنامه ریزی استراتژیک یک روش منطقی ودر عین حال ساده برای ایجاد یک ساختار تصمیمگیری مناسب درجهت دستیابی اهداف سازمانی است امروزه سازمانها ناگزیرند که به اندیشه های خود درباره تغییر ,تحول ,نوآفرینی ودگرگونی شکل دهند...
پاور پوینت سیاست وتوسعه کشاورزی
حجم:3053KB | بازدید :424
قسمتی از متن تاریخچه این گستره از علم را می توان تقریبا به دو دوره تقسیم نمود: 1- دوره رشد و نوسازی اقتصادی: این مقطع دهه های1940، 1950 و 1960 را شامل می شود. در این دوره، توسعه را عمدتا بر اساس رشد متوسط تولید سرانه تعریف می کردند. در این زمینه امور زیر مورد بررسی قرار...
حجم:1308KB | بازدید :2874
قسمتی از متن جستجو براي اطلاعات با ارزش در ميان حجم زيادي از داده ,استخراج اتوماتيک مدل از داده,فرآيند استخراج اطلاعات نهفته در حجم زيادي از داده داده کاوي يکي از مراحل KDD است KDD از تکنيکهايي نظير پيش پردازش ، تميز سازي، تبديل، داده کاوي و ... براي استخراج...
دانلود پاورپوینت الگوریتم ژنتیک
حجم:1005KB | بازدید :256
مفاهیم الگوریتم, زمینه بیولوژیکی ,زمینه تاریخی ,نمودار گردشی فرآیند, مکانیسم GA ,وهمچنین حل...
حجم:32KB | بازدید :2804
قسمتی ازمتن lData Mining عبارت است از اقتباس يا استخراج دانش از مجموعه ای از داده ها ، به بيان ديگر ، Data Mining فرايندی است که با استفاده از تکنيکهای هوشمند، دانش را از مجموعه ای از داده ها استخراج می کند. l lData Mining از ساخت مدل های تحليلی ، دسته بندی و پيش بينی اطلاعات و...