تلاش نظاممند برای شناسایی کلیه عناصر و ابعاد بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و اهداف سازمان.
نکته: از تعریف فوق نکات زیر را میتوان برداشت نمود:
1. بازاریاب باید همه ارکان، عناصر و ابعاد بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواستههای آنان پاسخ دهد؛
2. تولید و عرضه بدون توجه به نظام ارزشی جامعه منجر به شکست و ضرر میشود. مثل بازاریابی برای گوشت خوک در ایران یا گوشت گاو در هند؛
3. تولید و عرضه بدون توجه به اهداف سازمان منجر به شکست و ضرر میگردد. مثل تلاش شرکت ساختمانی برای صادرات و واردات مواد آرایشی و بهداشتی.
نکته: بازاریابی یعنی مدیریت تقاضا.
مردم معمولاً بازاریاب را کسی میدانند که وظیفه اولیهی او ایجاد تقاضا است اما باید بدانیم که این یکی از وظایف بازاریاب است و از دیگر وظایف بازاریاب تنظیم سطح تقاضا، زمانبندی مناسب و ارائه مشخصات محصول و تقاضا برای دستیابی به اهداف سازمان میباشد.
1. تقاضای منفی: وضعیتی است که در آن تقریباً بخش مهمی از بازار به آن محصول یا خدمت تمایل ندارند. به عبارت دیگر مردم حاضرند پول بدهند اما از آن محصول یا خدمت استفاده نکنند که وظیفه بازاریاب شناخت علل و دلایل مقاومت بازار در برابر محصول و خدمات و رفع آن میباشد که از جمله این دلایل میتواند ارزشها، احساسات و یا حتی هزینهها باشد. مثل: واکسن برای فردی که از تزریقات میترسد.
2. فقدان تقاضا (نبودن تقاضا): گاهی اوقات برای تعداد زیادی از محصولات و خدمات تقاضایی وجود ندارد و مردم نسبت به آنها بیاعتنا و بیتوجهاند.
نکته: در حالت فقدان تقاضا سه دلیل را میتوان یافت که عبارتند از:
1. محصولات ظاهراً بیارزشاند. مثل کاغذ باطله؛
2. محصولات با ارزشاند اما غیرقابل استفاده میباشد. مثل قایق در مناطق خشک یا کولر در مناطق سردسیر؛
3. در صورتی که محصول جنبه نوآوری داشته باشد. مثل کامیپوتر در اواخر دهه 60 در ایران.
نکته: وظیفه بازاریابی در حالت فقدان تقاضا، تبدیل نبود تقاضا به تقاضای مثبت میباشد که اصطلاحاً بازاریابی ترغیبی میگویند.
3. تقاضای پنهان: وضعیتی است که در آن عده زیادی از جامعه نیاز مشترک به محصول یا خدمتی دارند که فعلاً وجود ندارد. در این گونه تقاضا فرصتی پیش میآید تا بازاریابان زیرک و نوآور درصدد تولید، پرورش و ارائه محصولاتی باشند که مردم خواهان آن هستند. مثل تقاضا برای اتومبیلهای کم مصرف و ارزان.
نکته: وظیفه بازاریاب در این نوع تقاضا تبدیل تقاضای پنهان به تقاضای فعلی که اصطلاحاً بازاریابی پرورش میگویند.
4. تقاضای تنزلی( رو به کاهش): هر محصول یا خدمت سرانجام روزی با تنزل یا کاهش تقاضا روبرو میشود و تقاضای تنزلی وضعیتی است که در آن تقاضا برای محصول یا خدمت کمتر از سطح قبل شود و کاهش بیشتر از آن نیز دور از انتظار نباشد که دلیل این امر عدم تلاش در جهت بهسازی یا بازسازی محصول و خدمت میباشد که در این مورد میتوان با برنامهریزیهای گوناگون منحنی عمر جدیدی برای محصول تنزل یافته ایجاد کرد که اصطلاحاً بازاریابی احیایی میگویند.
بازاریابی احیایی: عبارت است از یافتن پیشنهادهای تازه بازاریابی برای پیوند محصولات و خدمات با خواستههای بازار بالقوه مثل LCD، LED، 3D و...
نکته مهم: وظیفه بازاریاب در این نوع تقاضا تشویق و تولید و همچنین تجدیدنظر در مورد کالاها و خدمات ارائه شده میباشد.
5. تقاضای فصلی (نامنظم): بخش عمدهای از بازاریابان و سازمانها از داشتن یک سطح متوسط و پایدار برای تقاضا بسیار راضیتر هستند تا اینکه یک تقاضای نامنظم و حتی سینوسی داشته باشند. یعنی گاهی اوقات تقاضا آنقدر از عرضه فزونی مییابد که عرضه جوابگوی تقاضا نیست و در برهه دیگری از زمان عدم استفاده از ظرفیت عرضه کاملاً مشهود باشد؛ مثل بسیاری از هتلها در ایام تعطیل با حجم گستردهای از تقاضا روبرو هستند که در ایام غیرتعطیل هیچ گونه تقاضایی نباشد که در این جا وظیفه بازاریاب تعدیل تقاضا و بر طرف کردن تقاضای نامنظم میباشد که به آن اصطلاحاً بازاریابی تعدیلی یا تعادلی میگویند که میتوان با ارائه خدمات بیشتر یا کاهش قیمت به این تعادل رسید.
فایل ورد قابل ویرایش
مجموعه فایل پاورپوینت داده کاوی
حجم:9044KB | بازدید :2610
علم داده کاوی عبارتست از استخراج اطلاعات ,دانش وکشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار...
حجم:5698KB | بازدید :2769
در این بخش بر روی مدلهای لاجیت وپروبیت تاکید می شود .از آنجایی که این مدلها بسیار بهم مرتبط اند آنها را به عنوان مدلهی رگرسیون ترتیبی بیان می...
حجم:3094KB | بازدید :433
برنامه ریزی استراتژیک یک روش منطقی ودر عین حال ساده برای ایجاد یک ساختار تصمیمگیری مناسب درجهت دستیابی اهداف سازمانی است امروزه سازمانها ناگزیرند که به اندیشه های خود درباره تغییر ,تحول ,نوآفرینی ودگرگونی شکل دهند...
پاور پوینت سیاست وتوسعه کشاورزی
حجم:3053KB | بازدید :424
قسمتی از متن تاریخچه این گستره از علم را می توان تقریبا به دو دوره تقسیم نمود: 1- دوره رشد و نوسازی اقتصادی: این مقطع دهه های1940، 1950 و 1960 را شامل می شود. در این دوره، توسعه را عمدتا بر اساس رشد متوسط تولید سرانه تعریف می کردند. در این زمینه امور زیر مورد بررسی قرار...
حجم:1308KB | بازدید :2874
قسمتی از متن جستجو براي اطلاعات با ارزش در ميان حجم زيادي از داده ,استخراج اتوماتيک مدل از داده,فرآيند استخراج اطلاعات نهفته در حجم زيادي از داده داده کاوي يکي از مراحل KDD است KDD از تکنيکهايي نظير پيش پردازش ، تميز سازي، تبديل، داده کاوي و ... براي استخراج...
دانلود پاورپوینت الگوریتم ژنتیک
حجم:1005KB | بازدید :256
مفاهیم الگوریتم, زمینه بیولوژیکی ,زمینه تاریخی ,نمودار گردشی فرآیند, مکانیسم GA ,وهمچنین حل...
حجم:32KB | بازدید :2803
قسمتی ازمتن lData Mining عبارت است از اقتباس يا استخراج دانش از مجموعه ای از داده ها ، به بيان ديگر ، Data Mining فرايندی است که با استفاده از تکنيکهای هوشمند، دانش را از مجموعه ای از داده ها استخراج می کند. l lData Mining از ساخت مدل های تحليلی ، دسته بندی و پيش بينی اطلاعات و...