فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه
آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهای محسوب می شود که توجه به آن تأثیر شگرفی بر رشد ، توسعه و پیشرفت جامعه می گذارد. نقش بنیادین نظام آموزش در فرایند توسعه و تامین نیروی انسانی و گستردگی اهداف و رسالت خطیر آن در تعلیم و تربیت نو نهالان این مرز و بوم ایجاب می کند تا نظام های آموزشی تأکید بسیاری بر پرورش فکر و خلاق بار آوردن یاد گیرندگان، دانش آموزان و دانشجویان داشته باشند . زندگی پیچیده امروزی ، هر لحظه در حال نوشدن است خلاقیت ضرورت استمرار زندگی فعال به شمارمی رود . انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی، نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضا کند و زمینه شکوفایی استعدادها و توانایی های خویش را فراهم سازد.
آموزش و پرورش به طرق مختلف می تواند بر خلاقیت موثر باشد که یکی از آنها داشتن مدیران خلاق و مبتکر است . مدیران باید بپذیرند که در عصردانش و اطلاعات و توسعه دانایی وخلاقیت ، مدیریت می کنند ولازمه موفقیت آنان در این برهه آن است که به مقوله خلاقیت بعنوان یک مساله وفرصتی برای پویایی و توسعه بنگرند و از حل مساله به روش های سنتی و معمول بپرهیزند ( به نقل ازروحانی ، 1388) ؛ زیرا در بین فاکتورهایی که بر روی خلاقیت کارکنان و عملکرد شان تأثیر گذارند ، مدیریت و رهبری است. این مطالعات نشان دادند که رهبری می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم بر خلاقیت کارکنان اثر بگذرد. در مورد تأثیر مستقیم ؛ رهبر می تواند با بالا بردن و حمایت انگیزه درونی کارکنان به سطوح بالاتر نیاز ها که بعنوان عامل اصلی و مهم خلاقیت شناخته شده اند ؛ خلاقیت را افزایش دهند علاوه بر این رهبران می توانند با ایجاد محیطی که در آن کارکنان دیدگاه های مختلف را بدون نگرانی در مورد مجازات شدن در خصوص عواقب آن اتخاذ نمایند ،تشویق کنند و بدین طریق بطور غیر مستقیم برخلاقیت تأثیر بگذارند. (بونگ و دیگران، 2009 ،ص : 52) (شریعتمداری و توانگر ،1390، ص:78-77)
نتیجه گیری و تفسیر نتایج
با به نتایج فرضیات اصلی و فرعی رابطه بین خلاقیت و مولفه های نشاط محیط آموزشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن بشرح زیر است :
بیشترین فراوانی سن پاسخ دهندگان درگروه 47- 38سال می باشند که 102 از پاسخ دهندگان زن و 86 نفر را مرد تشکیل می دادند. سطح تحصيلات تعداد بيشتري از افراد ( 105نفر) ليسانس می باشد.باتوجه به نتایج آزمونهای جمعیت شناختی (آزمون يومن ويتني ) مشخص شد بین نظر پاسخ دهندگان درگروه زنان ومرداندربرخی از مولفه های (ابتکار ونوآوری ، تنوع وانعطاف پذیری، وانگیزه و پشتکار ) تفاوتها بين زنان و مردان از نظر آماري معنادار مي باشد. ودر (آزمون كروسكال واليس )مشخص شد در سن و سطح تحصیلات تفاوتی بین زنان ومردان وجود ندارد.
باتوجه به مطالعه شناسایی متغیرها نتیجه گیری می شود که مولفه های تحمل و استقامت و فقدان عاطفه منفي بالاترین و ابتکار و نوآوری، و عاطفه مثبت پايين ترین میانگین را دارا می باشد.براساس بررسی آزمونهایی که رابطه را انجام می دهند حکایت از وجود همبستگی بین کلیه متغیرها در سطح آماری قابل قبول می باشد. ودر تمامی آزمونهای رابطه ای 05/0sig < محاسبه گردیده است.از آنجاییکه کلیه مولفه های خلاقیت با نشاط محیط آموزشگاهی و متغیر خلاقیت با مولفه های نشاط محیط آموزشگاهی رابطه دارند در آزمون نهایی به داشتن رابطه بین خلاقيت مديران و نشاط محيط آموزشگاهي مراکز استثنایی می توان با اطمینان در سطح آماری قابل قبول حکم داد.
پيشنهادات علمی وکاربردی
- براساس فرضیه 1 مدیران مراکز آموزشی باید همواره از دریافت برنامه های نوین آموزشی، ایده ها ی خلاق و ابتکاری کارکنان و دانش آموزان استقبال کنند .در زمینه ی توسعه تلاش ها و رقابتهای نوین علمی و آموزشی بین کارکنان و سایر مراکز اهتمام جدی بعمل آورند. و مشوق کارکنان به رفتارهای خلاقانه در محیط کار باشند.
- براساس فرضیه 2 مدیران مراکز آموزشی باید به تنوع در اجرای برنامه ها ی آموزشی –درمانی اهمیت دهند. درمدیریت و زمان فرایند اهداف آموزشی– اداری انعطاف پذیر باشند. همواره از بکارگیری اندیشه ها و برنامه های متفاوت و مثبت آموزشی استقبال کنند. مشوق کارکنان کارکنان به بکارگیری محرک های گوناگون آموزشی باشند. به مسایل پیرامونشان نگاه مثبت و واقع بینانه داشته باشند.
- براساس فرضیه 3 مدیران مراکز آموزشی در رسیدگی به پیگیری مشکلات کارکنان و سازمان استمرار و تداوم داشته باشند ، مشوق کارکنان خود به تلاش و انگیزه بیشتر درمحیط کار باشند. تلاش وجدیت مضاعفی تاحصول ایده های نو داشته باشند. میل به تلاش و تحصیل را درکارکنان ترغیب نمایند. درکار و فعالیت انگیزه بالایی داشته باشند. درمحیط کار بارفتارشان مروج تلاش وپیگیری باشند.
- براساس فرضیه 4 مدیران مراکز آموزشی باید درصورت بروز مساله یا مشکلی برای کارکنان و اداره امور مرکز خویشتنداری کنند.در مقابل موانع وچالشهای (اداری ،آموزشی) مقاوم و پایدار باشند . تحمل سختی های حین کار را داشته باشند و نسبت به تحقق اهداف درطولانی مدت استواری داشته باشند.مشوق تحمل واستقامت دربربر چالشها بین کارکنان باشند و باور داشته باشند مقاومت ، رمز غلبه بر مشکلات می باشد.
مجموعه فایل پاورپوینت داده کاوی
حجم:9044KB | بازدید :2610
علم داده کاوی عبارتست از استخراج اطلاعات ,دانش وکشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار...
حجم:5698KB | بازدید :2773
در این بخش بر روی مدلهای لاجیت وپروبیت تاکید می شود .از آنجایی که این مدلها بسیار بهم مرتبط اند آنها را به عنوان مدلهی رگرسیون ترتیبی بیان می...
حجم:3094KB | بازدید :433
برنامه ریزی استراتژیک یک روش منطقی ودر عین حال ساده برای ایجاد یک ساختار تصمیمگیری مناسب درجهت دستیابی اهداف سازمانی است امروزه سازمانها ناگزیرند که به اندیشه های خود درباره تغییر ,تحول ,نوآفرینی ودگرگونی شکل دهند...
پاور پوینت سیاست وتوسعه کشاورزی
حجم:3053KB | بازدید :424
قسمتی از متن تاریخچه این گستره از علم را می توان تقریبا به دو دوره تقسیم نمود: 1- دوره رشد و نوسازی اقتصادی: این مقطع دهه های1940، 1950 و 1960 را شامل می شود. در این دوره، توسعه را عمدتا بر اساس رشد متوسط تولید سرانه تعریف می کردند. در این زمینه امور زیر مورد بررسی قرار...
حجم:1308KB | بازدید :2874
قسمتی از متن جستجو براي اطلاعات با ارزش در ميان حجم زيادي از داده ,استخراج اتوماتيک مدل از داده,فرآيند استخراج اطلاعات نهفته در حجم زيادي از داده داده کاوي يکي از مراحل KDD است KDD از تکنيکهايي نظير پيش پردازش ، تميز سازي، تبديل، داده کاوي و ... براي استخراج...
دانلود پاورپوینت الگوریتم ژنتیک
حجم:1005KB | بازدید :256
مفاهیم الگوریتم, زمینه بیولوژیکی ,زمینه تاریخی ,نمودار گردشی فرآیند, مکانیسم GA ,وهمچنین حل...
حجم:32KB | بازدید :2804
قسمتی ازمتن lData Mining عبارت است از اقتباس يا استخراج دانش از مجموعه ای از داده ها ، به بيان ديگر ، Data Mining فرايندی است که با استفاده از تکنيکهای هوشمند، دانش را از مجموعه ای از داده ها استخراج می کند. l lData Mining از ساخت مدل های تحليلی ، دسته بندی و پيش بينی اطلاعات و...